Як COVID-19 вплинув на розвиток телемедичних технологій

ГОЛОВНА / СТАТТІ / ЯК COVID-19 ВПЛИНУВ НА РОЗВИТОК ТЕЛЕМЕДИЧНИХ ТЕХНОЛОГІЙ
Якщо ще рік назад більшість людей у світі асоціювали телемедицину хіба що із консультацією по «аватарці» й надавали перевагу пошуку відповідей у Google, ніж спілкуванню з лікарем онлайн, то станом на 2021 рік телемедицина стала одним з найбільш затребуваних напрямків у IT фахівців, що працюють у секторі медицини в світі.
Зміст статті
Бажаєте отримувати щомісячний дайджест новин про телемедицину?
Будь ласка, залишіть свій email
Під знаком пандемії
Головною причиною бурхливого попиту на телемедичні консультації і, як результат, стрімкого розвитку телемедичного напрямку, як це не прикро визнавати, стала пандемія коронавірусу. За даними аналітичної компанії GlobalData, у 2020 р. на фоні пандемії кількість завантажень певних додатків для онлайн-консультацій збільшилось в порівнянні з попереднім роком колосально.

Тому після того, як ВООЗ згадала телемедицину серед основних сервісів у рекомендаціях «Посилення реагування систем охорони здоров'я на COVID-19», багато країн в екстреному порядку прийняли заходи з ослаблення законодавства, що регулює дану галузь, та оперативно включили онлайн-консультації пацієнтів в страхові програми.

Своєю чергою, інвестори, побачивши попит на телемедичні консультації, почали валізами нести гроші health tech стартапам. За перші три квартали 2020 року американська і європейські венчури проінвестували в телемедицину $10 млрд.

Ресурс mind.ua приводить в приклад лише кілька світових стартапів, які злетіли на цій хвилі:

  • MinuDoc – сервіс відеоконсультацій між лікарями і пацієнтами;
  • Jutro Medical – польський телемедичний стартап;
  • Tyto Care – сервіс для проведення медичних оглядів на дому;
  • Flatiron – платформа, яка допомагає обробляти великі дані для розробки методик боротьби з раком;
  • Rally – телемедична платформа, яка допомагає знайти лікаря і підказує, як правильно стежити за здоров'ям.
Українські рекорди
Величезний стрибок у розвитку телемедицини стався і у нас в Україні. Так, якщо раніше телемедичні проекти реалізовувалися точково, в окремих клініках або в якості пілотів в окремих областях, то в цьому році буквально за місяць в регіонах розгорнули професійні телемедичні мережі, які охопили медустанови навіть у найвіддаленіших населених пунктах.

Яскравий тому приклад - Запорізька область. Тут, за сприяння обласної влади, телемедична мережа була створена всього за 39 днів. Щобільше, на базі Запорізької обласної клінічної лікарні відкрили професійний телемедичний центр, який координує надання всіх телемедичних консультацій в області. Таким чином Запорізька область стала другою в Україні, після Одеської області, де створили повну вертикально інтегровану систему телемедичних консультацій.

«Сама ідея впровадження телемедичних рішень в Запорізькій обласній лікарні, звісно, обговорювалась вже давно. Але COVID-19 та політична воля керівництва регіону дала цим ідеям поштовх та значне прискорення», - не приховував на відкритті телемедичного центру Ігор Шишка, директор Запорізької обласної клінічної лікарні.

За лічені місяці в цьому році були розгорнуті телемедичні мережі також в Житомирській, Херсонській та Вінницькій областях.

У підсумку, тільки телемедична мережа Medinet об'єднала на кінець 2020 року - 431 медустанову і понад 4500 лікарів в шести областях України.

Тобто, ті речі в медицині, які раніше можна було зробити не поспішаючи та спокійно, зараз, в період кризи, робляться в героїчному режимі і при активній участі місцевої влади.

«Коронавірус не залишає нам вибору. Мусимо активно розвиватися і протиставляти йому всі можливі засоби. І телемедицина у цьому відношенні є одним із найдієвіших інструментів», - підтвердив Віталій Боговін, голова Запорізької ОДА.
Причини попиту на телемедичні консультації
Чому ж так гостро виник запит на послуги телемедицини в період пандемії?
Основні причини виділив у своїй колонці для «Новое Время. Бизнес» співзасновник групи компаній IT4Medicine - Андрій Заяць.

По-перше, головний плюс напрямку телемедицини - це дистанційне обслуговування. В умовах коронавірусу життєво важливо звести особисті комунікації лікаря з пацієнтом і навіть лікаря з лікарем до мінімуму. Адже, як стверджує ВООЗ, до 50% заражених коронавірусом не відчувають симптомів захворювання, будучи при цьому носіями. Вони можуть прийти в клініку з іншою проблемою і принести вірус із собою.

У зв'язку з цим, в Україні особливої популярності набули мобільні додатки, а також інші телемедичні сервіси, які дозволяють лікарям первинної ланки (сімейним лікарям, терапевтам і педіатрам) надавати телемедичні консультації безпосередньо пацієнтам.

У якості прикладу наведу кейс мобільного застосунку Doctor Online. За їхніми даними, навесні, через різке збільшення попиту на онлайн-консультації лікарів, застосунок зафіксував пік звернень за добу - 1500. Щоб ви розуміли, це кількість хворих приблизно на кілька десятків лікарень. Щоб обслуговувати таку кількість пацієнтів компанія змушена була розширити штат лікарів з 30 до 75. Сьогодні в Doctor Online проводять в середньому 700 добових телемедичних консультацій.

В цілому, якщо вірити попередніми прогнозами VEB Ventures, світова відвідуваність телемедичних сервісів для пацієнтів за підсумками 2020 року може зрости в 5,5 раза - з 36 млн візитів на початок 2020 року до 200 млн візитів на початок 2021.

Другий, не менш важливий плюс телемедичних консультацій - це швидкість їх надання. Цей нюанс дуже важливий в консультаціях між лікарями. Адже, коли мова йде про ургентні консультації рахунок може йти не на години, а на хвилини.

Нагадаю, надання телемедичних консультацій у форматі лікар-лікар сьогодні доступне на трьох рівнях.

На першому рівні лікарі первинної ланки в невеликих населених пунктах в будь-який момент можуть отримати експертну підтримку центральних районних лікарень, оскільки в них працює більше вузькопрофільних фахівців.

На другому рівні ці лікарі можуть консультуватися з обласними медичними закладами.

На третьому рівні фахівці районних лікарень консультуються з лікарями обласних медзакладів з приводу складних випадків. Це, наприклад, ДТП, коли пацієнта вже стабілізували, але виникає питання, що з ним робити далі, і чи можна взагалі що-небудь з ним робити, чи варто куди-небудь його везти, і чи можна в принципі.

По-третє, в рамках заходів, спрямованих на боротьбу з коронавірусом, в рамках телемедичних платформ був розроблений функціонал для збору окремої статистики щодо пандемії. Він дозволяє фіксувати, збирати статистику і робити аналітику, пов'язану з консультаціями щодо захворюваності на COVID-19. Це є дуже важливим для формування загальної картини перебігу пандемії і розробки подальших протиепідемічних заходів в Україні.
Прогнози розвитку телемедицини в Україні
З огляду на настільки очевидні плюси телемедицини розробники телемедичних рішень впевнені, що звичка до дистанційної взаємодії лікаря з лікарем або пацієнта з лікарем не зникне і після пандемії.

Телемедицина стає невід'ємною частиною сучасного життя, тому що це зручно, швидко та дозволяє економити величезну кількість часу, яку пацієнти витрачали на відвідини лікаря.

У США якось порахували, що американці витрачають приблизно 2,4 мільярда годин щороку на візити до лікарів. Телемедицина ж дозволяє скоротити цю втрату часу, як мінімум, вдвоє.

Експерти вже порівняли сучасну медицину з таксі. За їх словами, у неї також проникає «уберизація споживання», і основними цінностями у сфері медицини стають економія часу, діджиталізація, високий рівень комфорту і задоволеності пацієнта при отриманні послуг. Пацієнти все більшого значення надають онлайн-взаємодії з клінікою (онлайн-запис, доступ до медичної карти, телемедицина, особистий кабінет і мобільний додаток).

Своєю чергою для лікарів важливо, що висновок, отриманий за допомогою телемедичної консультації, - це офіційний документ, який можна «підшити» до історії хвороби пацієнта. А не просто консультація колеги, отримана неформальним способом, яка знімає з нього будь-яку відповідальність.

Тому учасники українського медичного ринку впевнені, що незабаром телемедицина займе свою окрему, надійну нішу у сфері медичного обслуговування і сформується як окрема послуга.

Що стосується темпів її розвитку, то вони значно прискоряться, як тільки до екосистеми приєднаються великі гравці медичного ринку, зокрема приватні клініки, а також страхові компанії, як це відбувається в інших країнах.
Читайте також
Більше статей
Служба пiдтримки:
0800-335-426 (безкоштовно)
Пн - Пт: 08:00 - 18:00
м. Київ, вул. Протасів Яр 2Д, офіс 5
info@medinet.com.ua
© Телемедична мержа Medinet 2019-2021
Сертифікат відповідності КСЗІ
Телемедична мережа Medinet є одним із продуктів групи компаній IT4Medicine. Захист інформації цієї системи підтверджено сертифікатом КСЗІ.
Бажаєте отримати детальнішу інформацію про телемедичну мережу Medinet?
Залиште свій контактний Email і ми надішлемо вам презентацію!
Бажаєте отримати детальнішу інформацію про телемедичну мережу Medinet?
Залиште свій контактний Email і ми надішлемо вам презентацію!