ТОП-10 питань про телемедицину, на які ви хотіли почути відповідь

ГОЛОВНА / СТАТТІ / ТЕЛЕМЕДИЦИНА В УКРАЇНІ: КОРОТКА ІСТОРІЯ РОЗВИТКУ ТА РЕЗУЛЬТАТИ ВПРОВАДЖЕННЯ
Відповідає Богдан Кізюн, директор департаменту впровадження та продажів групи компаній IT4Medicine, яка є розробником телемедичної платформи Medinet.
1. На що звертати увагу медичному закладу при виборі телемедичної платформи?

1. Платформа має бути розроблена згідно чинного законодавства. Тому що є ряд обов'язкових вимог до лікаря, які має враховувати система. Зокрема, вимоги, прописані у Наказі № 681 «Про затвердження нормативних документів щодо застосування телемедицини у сфері охорони здоров'я» від 19 жовтня 2015 року. Вони передбачають, що лікар, який надає телемедичні консультації, не просто спілкується з пацієнтом чи колегою по телефону, а у месенджерах чи по відеозв'язку. Під час надання телемедичної консультації мають формуватися певні нормативні документи, що в подальшому зберігаються у медичному закладі. Це форми обліку телемедичних консультацій 001, 002, 003.

Наприклад, на запиті кожної телемедичної консультації формується форма 001. Коли лікар-консультант надає консультацію - форма 002, яка підкріплюється, при необхідності, електронним цифровим підписом (ЕЦП), щоб дійсно підтвердити достовірність медичних даних. Також ведеться безпосередньо журнал обліку, у якому фіксується, що дана телемедична консультація відбулася.

2. Телемедична платформа має мати сертифікат відповідності КСЗІ, щоб, як мінімум, створювати повноцінний набір функціоналу щодо захисту даних, у тому числі персональних даних пацієнта.

3. Телемедична платформа має адаптуватися під потреби кожного окремого медичного закладу.


2. Чи може медичний заклад встановити телемедичне рішення Medinet на свій сервер?

Дуже рідко медичні заклади дійсно купують телемедичне рішення Medinet «коробкою», щоб встановити на свій сервіс. Але тут ми підходимо до моменту захисту персональних даних.

Якщо медичний заклад бере доступ до телемедичної платформи на хмарному сервісі, то для нього достатньо ввести логін та пароль до системи. І все. Телемедична платформа Medinet розташована у Data центрі, згідно усіх чинних норм законодавства та має сертифікати як на Data центр, так і на телемедичну платформу.

Але можливість встановлення телемедичного рішення Medinet на сервери клієнта у нас є. Головне питання – навіщо це йому? Адже після того медичному закладу потрібно буде проходити процедуру отримання сертифікату, а в Україні це досить багато коштує. Тому нагальної необхідності в цьому немає.


3. Чи потрібно медичному закладу отримувати від пацієнта згоду на обробку персональних даних при наданні телемедичних консультацій?

Якщо заклади об'єднані між собою в телемедичну мережу питання отримання згоди на обробку персональних даних пацієнта прописується у договорі про підключення медзакладів до медичної інформаційної системи. Тому, коли лікарі проводять телемедичну консультацію між собою, вони автоматично дають згоду на обробку персональних даних своїх пацієнтів. Крім того, пацієнт дає згоду на обробку персональних даних при підписанні Декларації зі своїм сімейним лікарем. Якщо ж пацієнт безпосередньо прийшов до медичного закладу і хоче отримати телемедичну консультацію, то в лікарні друкується лист-згода на обробку його персональних даних.

Бажаєте отримувати щомісячний дайджест новин про телемедицину?
Будь ласка, залишіть свій email
4. Чи є законним надання консультативного висновку після надання телемедичної консультації?

Висновок, який робить лікар за результатами надання телемедичної консультації, має бути підписаний за допомогою КЕП або ЕЦП лікаря. Усі лікарі, які працюють на первинній, вторинній та третинній ланці, мають свої ЕЦП і, якщо висновок оформлений згідно Наказу МОЗ №781, він рахується законним документом.

Але, в будь-якому випадку, потрібно пам'ятати, що телемедичні консультації носять рекомендаційний характер. Під час них не встановлюється остаточний діагноз.


5. Чи є у Medinet білінг та скільки коштує користування платформою?

У будь-якому випадку медичний заклад, який працює на телемедичній платформі Medinet, платить ліцензію за користування платформою. Тому білінг у системі повноцінно реалізований.

Що стосується вартості за користування платформою, то для медичного закладу все залежить від кількості лікарів, підключених до системи. Середня вартість однієї ліцензії для лікаря – 300 грн на місяць.


6. Як медичний заклад може заробляти на телемедичних консультаціях?

Регулятором коштів у сфері медицини в Україні є НСЗУ. Тому лікарі вторинної ланки, які працюють в комунальних закладах, можуть надавати телемедичні консультації у рамках погашення електронного направлення. У такому випадку, при погашенні направлення лікарі зазначають пункт, у якому вказано, що погашення відбулося засобами телемедичного зв'язку. Тим самим після телемедичної консультації пацієнта вони отримають кошти від НСЗУ.

У телемедичній мережі Medinet, наприклад, є медичний заклад, який за 2,5 місяці роботи з телемедициною провів 2 000 телемедичних консультацій і отримав за це кошти від НСЗУ.

Також може бути варіант оплати лікарям телемедичних консультацій за взаємообміном коштів між медичними закладами. Для цього медичні заклади мають підписати між собою угоду щодо проведення телемедичних консультацій, і тоді буде відбуватися взаємообмін коштів в рамках довірених частин.

Крім того, є медичні заклади, які самостійно встановлюють систему бонусів для лікарів, які проводять телемедичні консультації. У деяких лікарнях такі бонуси до заробітної плати можуть досягати 5 000 грн на місяць.

У приватних медичних закладах телемедичні консультації є платними і фактично прирівнюються до звичайних медичних консультацій. Тому у закладах при проведенні консультації формується певний набір актів, рахунків і т.д.

7. Чи є платіжні інструменти у телемедичних системах, які працюють у форматі лікар-пацієнт?

Так, наприклад у таких мобільних додатках як Doctor Online є платіжні інструменти. Так само як і у приватних клінік, які надають послуги телемедицини. Пацієнт записується на прийом, і перед прийомом або після нього відбувається оплата послуги за допомогою додаткових платіжних сервісів, які інтегруються у дану платформу. Також формується певний перелік документів, які пацієнт отримує на свою електронну пошту.


8. Як надавати телемедичні консультації, щоб пацієнти були задоволені і скористалися послугами телемедицини ще раз?

У 2020 році проводилося дослідження, яке засвідчило, що, якщо пацієнт записався один раз на телемедичну консультацію до лікаря, то він обов'язково звертається до нього на повторну телемедичну консультацію. І таких пацієнтів - 96%. Більше того, є певна категорія пацієнтів, які звертаються за такими консультаціями регулярно. Однак, є пацієнти, які, спробувавши телемедичну консультацію раз чи два, не хочуть більше користуватися цією онлайн-послугою.

Розробники телемедичних платформ проаналізували такі випадки і виокремили ТОП-3 побажань пацієнтів, які вони висувають до лікарів, котрі надають телемедичні консультації.

1. Професійна та комфортна атмосфера. Пацієнти, які отримують відео-консультацію, хочуть, щоб екран монітора лікаря дозволяв транслювати відео максимальної якості і щоб лікаря було добре чути. Також важливо, щоб фон за спиною лікаря був відповідний, щоб за ним не ходили люди. Зображення лікаря повинно було повністю видно (для прикладу, не пів обличчя), і щоб воно не було темним. Лікар та його робоче місце мають бути охайними. Лікар має бути зосереджений на пацієнтові та не спілкуватися одночасно з кимось у кабінеті чи по телефону. Тобто, фахівець, який надає телемедичну консультацію, повинен створити всі умови, щоб пацієнт, який бачить перед собою його зображення, почувався комфортно та вільно.

2. Зацікавленість лікаря у пацієнті. Бувають випадки, коли лікар проводить телемедичну консультацію з виразом великого небажання на обличчі, ніби його змусили це робити. Він не підбирає слова, не говорить з пацієнтом на одній з ним мові, не пояснює деталей, а інколи й взагалі не слухає пацієнта. Звичайно, що в останнього все це може залишити неприємний осад і він більше не звернеться до лікаря та не скористається послугами телемедицини. Лікар має розповідати доступними словами для пацієнта про те, що з ним відбувається, про лікування та ін. Він має створити певну зацікавленість у пацієнта, щоб той отримав вирішення своєї проблеми і у нього залишився приємний після смак.

3. Повага до часу пацієнта. Є нажаль яскраві кейси, коли пацієнт записаний до лікаря на телемедичну консультацію на конкретний час, а лікар не виходить на зв'язок. Пацієнт має отримувати максимально якісний сервіс, особливо, якщо мова йде про послуги приватної медицини. Адже телемедицину використовують вже багато приватних клінік та лікарі ФОП.


9. В чому користь телемедицини при проведенні медичних консиліумів?

Є спеціалізовані медичні заклади, які у своїх протоколах лікування мають алгоритми проведення консиліумів. І телемедицина є дуже хорошим інструментом для цього.

Наприклад, коли розглядається певний кейс по пацієнту, на моніторах одразу усіх учасників консиліуму відкриваються діагностичні дослідження, лабораторні аналізи та ін. Також відбувається онлайн-зв'язок з лікарем пацієнта та комісією, яка розглядає даний медичний випадок.

При цьому найголовніше те, що телемедицина не вимагає присутності усіх учасників консиліуму в одному кабінеті. Будь-який лікар може підключитися до консиліуму онлайн. Для цього він лише повинен мати необхідний інструментарій.

Medinet вже має реалізовані кейси, коли у медичних закладах телемедицину використовують виключно для телемедичних консиліумів, щоб скоротити час на добирання лікаря до клініки чи кабінету, у якому проводиться консиліум. Адже у великих медичних закладах лікарі можуть працювати в різних корпусах, мати заплановані операції чи прийоми. Тому телемедицина допомагає їм максимально зекономити свій час та зосередитися на роботі.

10. Що заважає впровадженню телемедицини у медзакладах України?

1. Відсутність стабільного інтернет-зв'язку у населених пунктах України. Зараз триває підключення віддалених сіл до інтернету, але там поки що навіть GSM покриття бажає кращого. Ситуація справді вкрай погана.

2. Відсутність у медзакладів коштів для створення повноцінного телемедичного кабінету, забезпечення технічного оснащення для проведення телемедичних консультацій.

3. Відсутність у медзакладі вебкамер, мікрофонів. Не завжди медичні заклади, які купують техніку для телемедичного кабінету, купують ноутбуки, які мають вебкамеру.

4. Недостатня законодавчо-нормативна база у сфері телемедицини. Накази № 681 «Про затвердження нормативних документів щодо застосування телемедицини у сфері охорони здоров'я» та № 732 «Про затвердження нормативно-правових актів з питань організації та проведення санітарно-протиепідемічних заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню грипу та гострих респіраторних інфекцій» були прийняті ще в 2015 році.

Дякуючи пандемії, також був прийнятий Наказ № 698 від 23 березня 2020 року «Тимчасові заходи у закладах охорони здоров'я з метою забезпечення їх готовності для надання медичної допомоги хворим на гостру респіраторну хворобу COVID-19, спричинену коронавірусом SARS-CoV-2», у якому наказано вжити заходів щодо збільшення частки медичної допомоги, що надається з використанням технологій телемедицини.

Крім того, Наказом МОЗ України вд 28 березня 2020 року № 722 «Організація надання медичної допомоги хворим на коронавірусну хворобу (COVID-19)» були затверджені Стандарти медичної допомоги «COVID-19». Зокрема, у додатку № 6 Стандартів медичної допомоги «COVID-19» МОЗ рекомендувало «розглянути використання телемедицини, консультування за допомогою відеозасобів інтернету для оцінки підозрілих COVID-19, таким чином мінімізуючи потребу у візитах до медичних закладів для оцінки стану пацієнтів».

Однак цієї нормативної бази недостатньо для активного розвитку телемедицини, і вона потребує доопрацювання та розвитку.

5. Відсутність бажання у головних лікарів медичних закладів впроваджувати телемедичні рішення, а також у звичайних лікарів – їх застосовувати.

Напевне, Україні потрібно ще 5-10 років, щоб ставлення до телемедичних технологій стало максимально позитивним.
Читайте також
Більше статей
Служба пiдтримки:
0800-335-426 (безкоштовно)
Пн - Пт: 08:00 - 18:00
м. Київ, вул. Протасів Яр 2Д, офіс 5
info@medinet.com.ua
© Телемедична мержа Medinet 2019-2021
Сертифікат відповідності КСЗІ
Телемедична мережа Medinet є одним із продуктів групи компаній IT4Medicine. Захист інформації цієї системи підтверджено сертифікатом КСЗІ.
Бажаєте отримати детальнішу інформацію про телемедичну мережу Medinet?
Залиште свій контактний Email і ми надішлемо вам презентацію!
Бажаєте отримати детальнішу інформацію про телемедичну мережу Medinet?
Залиште свій контактний Email і ми надішлемо вам презентацію!